czwartek, 9 stycznia 2014

Jak wypromować swoje projekty?

fot. Facebook
Jak wypromować swoje projekty? To pytanie zadaje sobie każdy młody projektant mody. Od pomysłu do jego realizacji każdy projektant musi przejść długą drogę, ale nawet jej przejście nie gwarantuje sukcesu. Potrzebna jest promocja. Jak przedrzeć się do mediów ze swoimi projektami i jak zainteresować nimi szerszą publiczność? 

 Kiedyś było łatwiej, bo konkurencja była mniejsza, a i rynek nienasycony. Brakowało jednak materiałów i kultury robienia zakupów u projektantów. Dzisiaj natomiast są wszelkie potrzebne narzędzia, ale osób, które pretendują do miana projektantów bardzo wiele, stąd trudność przedarcia się z czymś nowym  większa. Niektórym się jednak udaje, jak to robią?


Local Heroes po prostu wysłało swoje projekty do zagranicznych gwiazd, szukając wcześniej ich adresu w Google Maps. Najpierw w t-shirtach marki pokazał się Justin Biber, później Rihanna. Dzisiaj Areta Szpura i Karolina Słota mają pełne ręce roboty, a ich marka w mgnieniu oka stała się rozpoznawana na całym świecie.
Wszelkie nowatorskie pomysły są mile widziane, co pokazuje przykład Kas Kryst. Projektantka szukała w Warszawie miejsca do sprzedawania swoich projektów. Stolica do najtańszych nie należy, więc Kas Kryst wpadła na pomysł, by połączyć siły z innymi twórcami. I tak przy ul. Brackiej powstał sklep +MPP - Młodzi Polscy Projektanci., skupiający obecnie 17 marek: Bola, Domi Grzybek, Kas Kryst, Ima Mad, Jakub Pieczarkowski, Michał Mrzygłód, Maciej Trzmiel, Kombokolor, ODIO, Magdalena Floryszczyk, KUBATEK, Rilke, Kasnalka, Unikke Design, Etnopia, pinkninja i Qualle Jewelry.

Młodzi projektanci nie mogą się dzisiaj obejść bez obecności w mediach społecznościowych. Strona fanowska na Facebooku jest obowiązkowa. Zakładają je nawet projektanci z ugruntowaną pozycją na rynku. Facebook do komunikacji z klientami doskonale wykorzystuje Mosquito, które na swojej stronie fanowskiej włącza klientów w przygotowanie nowych projektów i zawsze liczy się z ich opiniami.

Szansę młodym i zdolnym dają programy telewizyjne. Już wkrótce zakończy się program "Projektanci na start", a po nim ruszy TVN-owski "Project runway". Oprócz tego przybywa konkursów dla najzdolniejszych. Warto też śledzić informacje o organizowanych targach i wystawach, na których można pzaprezentować i sprzedać swoje projekty.

Powstaje też coraz więcej platform internetowych, umożliwiających projektantom sprzedawanie swoich ubrań on-line. Taką platformą jest m.in. Mostrami.pl czy Shwrm.pl.

Prawda jest jednak taka, że dobry projekt sam się obroni. Tomasz Ossoliński i Maciej Zień zostali zauważeni dzięki świetnej kolekcji. Szansę dali im ludzie ze świata mody. Paprocki&brzozowski zachwycili swoją kolekcją dyplomową, a rok później autorską. Świetna kolekcja otworzyła też drzwi do sukcesu Łukaszowi Jemiołowi. A żeby nie sięgać zbyt daleko, wystarczy podać przykład Bartosza Malewicza. Podczas gali dyplomowej uczelni jego kolekcja zyskała miano debiutu roku. Młody projektant został zaproszony na berliński tydzień mody. Teraz jest jednym z najlepszych i najbardziej cenionych projektantów nowego pokolenia.

2 komentarze:

  1. Dokładnie - Internet to dziś podstawowa żyła promocyjna, aczkolwiek pamietajmy, że stara dobra reklama w outdoorze zawsze w cenie!

    OdpowiedzUsuń